Η Βυζαντινή ζωγραφική στη σύγχρονη εποχή από έναν νέο συμπατριώτη μας
Αδιαμφισβήτητο πια, είναι το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι, δε φεύγουν από τη γεννέτηρά τους ή όσοι έφυγαν, με μεγαλύτερη πια συχνότητα, επιστρέφουν στον τόπο που γεννήθηκαν. Φυσικά ο κυριότερος παράγοντας που τους ωθεί σε μια τέτοια κίνηση είναι αυτός της εργασίας.
Ένας άνθρωπος που αντιπροσωπεύει αυτή την τάση είναι και ο Ηλίας Λώλος. Γεννημένος στην Άρτα το 1977 και καταγόμενος από μια οικογένεια με καλλιτεχνική φλέβα, δέχθηκε και ο ίδιος την προδιάθεση, ώστε να μπορεί να καταπιαστεί προσωπικά με τη ζωγραφική και συγκεκριμένα την αγιογραφία. Απο την παιδική του ηλικία φανέρωσε το ταλέντο του, το οποίο όμως δεν αξιοποίησε αμέσως, καθώς αποφοιτώντας από το λύκειο και μπαίνοντας με επιτυχία στη Νομική σχολή του Καμερίνο της Ιταλίας, εγκατέλειψε την Ελλάδα και σπούδασε στη γειτονική χώρα. Εκεί παρέμεινε για αρκετό χρονικό διάστημα μετά το τέλος των σπουδών του, καθώς εργάστηκε ως νομικός σύμβουλος στην πόλη Ματσεράτα. Παράλληλα όμως, επειδή τα φυσικά χαρίσματα δεν αποκρύπτονται εύκολα, και όσο και να τα καταπιέσουμε αυτά βγαίνουν νικητές στην επιφάνεια, αποφάσισε να ασχοληθεί με τον τομέα για τον οποίο ήταν πλασμένος, κι έτσι επιδόθηκε στην ξεχωριστή τέχνη της αγιογραφίας.
Με την καλλιτεχνική φλόγα να σιγοκαίει μέσα του, ωθούμενος από μια εικόνα η οποία αλλοίωνε αυτό που ο ίδιος εξυμνούσε στο μυαλό του, πήρε τη μεγάλη απόφαση να αναδείξει την ομορφιά και την αίγλη της βυζαντινής εικονογραφίας, η οποία «πληγώνονταν» από διάφορες ψεύτικες και ανέκφραστες απομιμήσεις για χρόνια.
Έτσι έπιασε ο ίδιος το πινέλο και με τη βοήθεια των απαραίτητων αυθεντικών πια υλικών, και της φυσικής του κλήσης, δημιούργησε πραγματικά έργα τέχνης αδιαμφισβήτητης αυθεντικότητας και ομορφιάς. Για δυόμιση χρόνια εργάστηκε στην Ιταλία δημιουργώντας σπουδαίες αγιογραφίες, τις οποίες και εκποιούσε εκεί.
Δεν άργησε λοιπόν η μέρα, που θέλησε να μεταφέρει τη δουλειά του στην πόλη που γεννήθηκε και μεγάλωσε. Οι λόγοι που τον ώθησαν σε αυτή του τη μεγάλη απόφαση ήταν αρχικώς ότι η συγκεκριμένη δουλειά, θα αναδεικνύονταν καλύτερα και θα αναγνωρίζονταν περισσότερο στη χώρα που αποτελούσε την κυψέλη της βυζαντινής εποχής και δευτερευόντως, η στήριξη και προτροπή των γονέων του. Ειδικότερα ο πατέρας του που για περισσότερα από 30 χρόνια εργάστηκε ως αγιογράφος στην περιοχή της Άρτας, και τα δυο αδέρφια του, που είναι απόφοιτοι της σχολής καλών τεχνών, ώθησαν τον Ηλία να πάρει την τελεσίδικη απόφασή του.
Ο Ηλίας Λώλος μέσα από την τέχνη του και με την επιδεξιότητά του, δημιουργεί καθημερινά έργα ξεχωριστής ομορφιάς. Με συνοδοιπόρο, όπως προαναφέραμε, τον πατέρα του Χρίστο Λώλο, που για χρόνια μαθήτευσε δίπλα του, τώρα πια, όχι ερασιτεχνικά, αλλά επαγγελματικά, εκθειάζει στον κόσμο της Άρτας τις καλλιτεχνικές δημιουργίες του.
Θέλοντας να στεγάσει τα έργα του και να δώσει την ευκαιρία στα σπίτια των ανθρώπων και τις εκκλησίες της περιοχής να κοσμηθούν από αληθινά και αυθεντικά στολίδια, εγκαινίασε την 1η Οκτωβρίου 2010, στην οδό Μακρυγιάννη 24 στην Άρτα, το εργαστήρι του. [Απο τον Σεπτέμβριο του 2015, σε νέα διεύθυνση, Σκουφά 43, Εμπορικό κέντρο, 1ος όροφος] Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα που διαθέτει η πόλη μας και που κρύβει στα σπλάχνα του δημιουργήματα φτιαγμένα με πολύ τέχνη και μεράκι.
Τα σχόλια και οι εντυπώσεις του αρτινού λαού, είναι πολλά και θετικά και αυτό δίνει δύναμη στον Ηλία να συνεχίζει να δουλεύει σκληρά και να μη μετανιώνει για την μεγάλη αλλαγή που έκανε στη ζωή του.
Αν και η χώρα μας και κατά συνέπεια και η πόλη μας βιώνουν τη λεγόμενη οικονομική κρίση, το νέο εργαστήρι του, στέκεται με αξιοπρέπεια στις διάφορες εξωτερικές αντιξοότητες που πλήττουν όλες τις επιχειρήσεις και εργασίες. Καθώς η ποιοτική δουλειά σε όλες τις εποχές και σε όλες τις δυσκολίες κυριαρχεί και δεν καταδυναστεύεται από διάφορους εξωτερικούς παράγοντες. Η επιτυχία βέβαια της δουλειάς, οφείλεται και στα συστατικά που την απαρτίζουν. Με γνώμονα την παραδοσιακή τεχνική και τα άριστα υλικά, οι δημιουργίες αντέχουν στο χρόνο και διατηρούν τη λαμπρότητά τους, χωρίς να δεχθούν την όποια αλλοίωση και φθορά.
Γαιώδη χρώματα σε σκόνη σε συνδυασμό με τη σπάνια, πλέον, χρήση της αυγοτέμπερας και του χρυσώματος των ξύλινων εικόνων με χρυσό 22 και 24 καρατίων, αποτυπώνουν επάνω στο ξύλο μοναδικές μορφές αγίων με άψογη παραστατικότητα που ομορφαίνουν τους χώρους κάθε κατοικίας. Καθώς, τι πιο όμορφη και συμβολική κίνηση από τη δωρεά σε ένα αγαπημένο μας πρόσωπο, μιας ξεχωριστής χειροποίητης εικόνας.
Πολλές εκκλησίες της ευρύτερης περιοχής της Άρτας κοσμούνται από αγιογραφίες του Ηλία και Χρίστου Λώλου και πολλοί επίσης, πιστοί που ήθελαν να δωρίσουν μια αγιογραφία στον εκάστοτε ναό της επιλογής τους, βρήκαν την ευκαιρία μέσα από τις προσιτές τιμές, την υπευθυνότητα και τον επαγγελματισμό του Ηλία, να εκπληρώσουν την επιθυμία τους ή και το τάμα τους.
Συμπερασματικά λοιπόν θα λέγαμε ότι ο Ηλίας είναι ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα για όλους τους νέους που δε διστάζουν να ρισκάρουν και να παίρνουν σημαντικές αποφάσεις που καθορίζουν τη ζωή τους.
Επιπρόσθετα στην πόλη της Άρτας, δραστηριοποιείται και στο χώρο του ραδιοφώνου, κάνοντας εβδομαδιαίες μουσικές εκπομπές και δουλεύοντας παράλληλα ως καθηγητής Ιταλικών, συνθέτει την υγιή και άρτια φυσιογνωμία ενός καταξιωμένου ανθρώπου.
Με όπλα τη διάθεση, την επισταμένη και σκληρή δουλειά, την αγάπη και το μεράκι για οποιαδήποτε εργασία, σημασία δεν έχουν τα σύνορα, οι χώρες και οι πόλεις, αλλά η αποφασιστικότητα και η εργατικότητα. Όσο μικρή και να είναι η πόλη του καθενός μας, σίγουρα χωράει οποιονδήποτε από μας που θέλει να την αναδείξει και να την αναπτύξει. Συνεπώς η παραμονή ή επιστροφή οποιουδήποτε στον επαρχιακό ή αστικό τόπο του, δεν εξαρτάται από την οικονομική κρίση ή τις περιορισμένες επιλογές, αλλά από την όρεξη και την προσωπική καταξίωση καθενός σε όποιον χώρο και να βρίσκεται.